Inklusiivinen kasvatus

Inklusiivisessa kasvatuksessa kaikilla oppijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua varhaiskasvatukseen, käydä koulua, opiskella ja kehittää taitojaan. Yksilöllisistä ominaisuuksistaan, oppimisvalmiuksistaan tai taustoistaan riippumatta oppijat toimivat ja ovat osallisia samassa ryhmässä ja samoissa oppimis- ja kasvatusyhteisöissä. Myös oppimisen tuki järjestetään näissä ryhmissä tai tuodaan niihin. Oppijoiden moninaisuutta ja ainutlaatuisia ominaisuuksia arvostetaan ja otetaan ne koko oppimisyhteisön voimavaraksi.


Inklusiivisen kasvatuksen toteuttaminen vaatii toimia monella kasvatus- ja oppimisyhteisön sekä varhaiskasvatus- ja koulutusjärjestelmän tasolla. Inklusiivinen kasvatus edellyttää, että kasvatus- ja oppimisympäristön henkilöstö on sitoutunut inklusiivisen kasvatuksen periaatteisiin ja saa siihen liittyen koulutusta. Lisäksi oppimisympäristö on rakennettu esteettömäksi, ja opetuksessa käytettävä materiaali ja viestintä on kaikille saavutettavaa. Oppimisympäristöissä ollaan herkkiä tunnistamaan mahdollisia leimaavia ja syrjiviä käytäntöjä sekä puuttumaan niihin välittömästi. Kasvatus- ja oppimisympäristöissä harjoitellaan tietoisesti yhdessä työskentelemistä sekä demokraattista ja kaikkien osallisuutta edistävää elämäntapaa. Kansalliset säädökset tukevat inklusiivisen kasvatuksen edistämistä. (Ks. esim. Butler & Naukkarinen, 2017; Centre for Studies on Inclusive Education, 2022; Juvonen ym., 2019)