Pedagogiikka tutkii eri konteksteissa (ympäristöissä) tapahtuvan kasvatustoiminnan periaatteita ja toimintatapoja.
Se tarkastelee oppimisen ohjaamista tilannekohtaisena ja kontekstiinsa sitoutuneena toimintana, jossa tärkeää on opettajan tai oppimisen ohjaajan tilannekohtainen herkkyys tukea ja ohjata oppijoiden motivoitumista, sitoutumista ja vuorovaikutusta.
Lisäksi tarkastelukohteena on oppimisympäristö laajasti ymmärrettynä (fyysinen, sosiaalinen, psykologinen oppimisympäristö).
Pedagogiikka sisältää didaktiikkaa laajemman näkökulman oppimisen ohjaamiseen.
Oppimisen ohjaamista ei ajatella opettajalähtöisenä opetussuunnitelman tai opetusmenetelmien toteuttamisena. Sen sijaan keskeistä on oppilaiden tarpeiden huomiointi, vuorovaikutus ja hyvän oppimisilmapiirin luominen.
Oppiaineiden pedagogiikat: esimerkiksi musiikin pedagogiikka, matematiikan pedagogiikka, luonnontieteiden pedagogiikka, kielipedagogiikka.
Näissä toimintaa tarkastellaan yleisen pedagogiikan lähtökohdista.
Oppiaineiden pedagogiikoissa näkökulmana on, että oppijat ja oppimista koskeva tutkimustieto määrittävät pedagogisia lähtökohtia oppiaineen tiedon luonteen sijaan.