5. Tieteellinen tieto ja ajattelu

Tieteellinen ajattelu on osaamista, joka kehittyy yliopisto-opintojen aikana ja jota kasvatusalan asiantuntijat soveltavat ja opettavat. Ilmiöön liittyviä teemoja ovat tieteellisen tiedon olemus, kasvatustieteiden tutkimuskohteet sekä tutkimukselliset lähestymistavat ja menetelmät, tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö. Tieteellinen argumentointi on keskeinen keskustelun taito, jossa omia väitteitä perustellaan tutkitulla tiedolla. Tieteellistä ajattelua tarvitaan monilla elämänalueilla. Se tarjoaa meille työkaluja ymmärtää maailmaa, hahmottaa kohtaamiamme kasvatustieteellisiä ongelmia ja auttaa löytämään niihin ratkaisuja.

Tieteellinen ajattelu kehittyy tieteellistä tietoa tulkitessa ja muodostettaessa. Tieteellinen tieto on tutkimusperustaista, kriittistä, kumuloituvaa ja järjestelmällistä tietoa, joka pohjautuu erilaisiin tieteenfilosofisiin lähtökohtiin. Tieteellistä ymmärrystä ja tutkimuksellista lukutaitoa opitaan esimerkiksi tarkastelemalla erilaisia tutkimuksia ja sovellettaessa niitä esimerkiksi julkisessa keskustelussa ja muussa yhteiskunnallisessa vuorovaikutuksessa.

Opiskelija oppii opintojen aikana lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan tieteellistä tietoa. Lisäksi hän oppii reflektoimaan tutkimustietoa sekä omia havaintojaan ja kokemuksiaan kriittisesti. Opiskelija oppii muodostamaan kasvatustieteellisistä käytännön ongelmista teoreettisia, tutkittavia kysymyksiä, joita tarkastelemalla rakennetaan tutkimusperusteista tietoa tutkimuksellisten periaatteiden ohjaamana. Näitä taitoja opiskelija tarvitsee esimerkiksi opinnäytetöissään. Opiskelija oppii tutkimusperustaisen tiedon soveltamista myös esimerkiksi kasvatusalan asiantuntijan tehtäviä ja työyhteisöjen kehittämistä varten.

Pohdi millä tavalla tieteellinen tieto ja ajattelu -ilmiötä voidaan tarkastella edellä mainittujen osa-alueiden näkökulmasta? Valitse kasvatuspsykologian, kasvatussosiologian, kasvatusfilosofian, kasvatushistorian, vertailevan kasvatustieteen, koulutuspolitiikan, koulutuksen taloustieteen tai didaktiikan osa-alue ja keksi siitä jokin esimerkki. Voit käyttää apuna Kasvatustieteiden kartan eri sisältöjä.