4. Tieteellinen tieto ja ajattelu

Tieteellinen tieto on keskeinen osa kasvatusalan asiantuntijuutta ja siinä kehittymistä.  Tieteellistä tietoa rakennetaan erilaisiin tieteenfilosofisiin lähtökohtiin perustuen. Tavoitteena on yhteiskunnallisesti merkittävän uuden kasvatusalan tiedon tuottaminen. Ilmiöön liittyviä teemoja ovat tieteellinen ajattelu,  tieteellisen tiedon olemus,  kasvatustieteiden tutkimukselliset lähestymistavat  ja  menetelmät  sekä  tutkimusetiikka  ja  hyvä tieteellinen käytäntö. Kasvatustiedettä tarkastellaan tieteenalana suhteessa muihin tieteenaloihin.  Opiskelija oppii muodostamaan käytännössä esille tulevista ongelmista teoreettisia, tutkittavia kysymyksiä ja rakentamaan näin tutkimusperustaista tietoa. Hän oppii myös arvioimaan ja tulkitsemaan havaintojaan kriittisesti ja tutkimaan erilaisia ilmiöitä tutkimuksellisten periaatteiden ohjaamana.

Pohdi millä tavalla tieteellinen tieto ja ajattelu -ilmiötä voidaan tarkastella edellä mainittujen osa-alueiden näkökulmasta? Valitse kasvatuspsykologian, kasvatussosiologian, kasvatusfilosofian, kasvatushistorian, vertailevan kasvatustieteen, koulutuspolitiikan, koulutuksen taloustieteen tai didaktiikan osa-alue ja keksi siitä jokin esimerkki. Voit käyttää apuna Kasvatustieteiden kartan eri sisältöjä.