Kasvatusalan ilmiöt

Jyväskylän yliopistossa kasvatustieteen perusopinnoissa toteutetaan ilmiölähtöistä opetussuunnitelmaa. Opiskeltavia ilmiöitä on kaikkiaan viisi: 1. Vuorovaikutus ja  yhteistyö, 2. Kestävä kasvatus ja yhteiskunta, 3. Oppiminen ja ohjaus, 4. Osaaminen ja asiantuntijuus sekä 5. Tieteellinen tieto ja ajattelu

Ilmiölähtöisyys on nähty tarkoituksenmukaiseksi lähestymistavaksi vastata ajankohtaisiin kasvatusalan kehittämis- ja muutostarpeisiin.   Ilmiölähtöisyyteen pohjautuvan opetussuunnitelman ja opiskelun tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään monipuolisesti kasvatusalaan ja oppimiseen liittyviä ilmiöitä ja ongelmia. Tällöin tarvitaan kykyä yhdistää toisiinsa kasvatustieteen eri osa-alueita sekä autenttisia arkikokemuksesta nousevia näkökulmia, koska kasvatusalan keskeisiä ilmiöitä ei voi syvällisesti ymmärtää vain yhdestä näkökulmasta.

Ilmiölähtöisyys on tieteen- ja oppiainerajat ylittävä lähestymistapa oppimiseen, jossa keskeistä on oppijan aktiivisuus. Tällöin oppimisessa on keskeistä oppijan oma oivallus ja kyky havaita sekä lähestyä monimutkaisiakin ilmiöitä esimerkiksi tutkivan oppimisen keinoin. Ilmiölähtöisyydessä on myös keskeistä tavoitteiden asettamisen ja arviointivastuun antaminen oppijalle itselleen sekä tiimityö.

Linkit ilmiöihin:

1. Vuorovaikutus ja  yhteistyö

2. Kestävä kasvatus ja yhteiskunta

3. Oppiminen ja ohjaus

4. Osaaminen ja asiantuntijuus

5. Tieteellinen tieto ja ajattelu