1. Oppiminen ja ohjaus

Oppiminen ja ohjaaminen muodostavat monikerroksisen ilmiökokonaisuuden. Sitä voidaan tarkastella monenlaisten käsitteiden ja teorioiden avulla yksilön, yhteisöjen ja yhteiskunnan tasolla sekä niiden välisessä vuorovaikutuksessa. Tarkastelun lähtökohtana on  oppijoiden  ja  oppimisprosessien  moninaisuus,  mistä seuraa myös  oppimisen ohjaamisen monitahoinen luonne. Tämän ilmiökokonaisuuden ymmärtämisessä  oppimisen  ja  ohjaamisen filosofiset  ja eettiset lähtökohdat, kuten ihmis-, tiedon- ja  oppimiskäsitykset,  ovat tärkeitä. Ne toimivat pohjana oppimisen ohjaajan omille  teoreettisesti perustelluille pedagogisille  ratkaisuille. Jatkuva,  oppimista ja osaamista ohjaava arviointi ja osallisuus  kasvatuksessa,  koulutuksessa ja työssä ovat esimerkkejä siitä, miten ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat pedagogisissa ratkaisuissa.
Piirroskuva - ihmishahmo, lamppu ja tieviitta
Oppiminen on elinikäinen vuorovaikutteinen  prosessi, joka ulottuu kaikille elämän alueille, kuten kotiin, harrastuksiin, varhaiskasvatukseen, koulutukseen ja työelämään. Oppimista tapahtuu niin kasvokkain kuin digitaalisissa ympäristöissä.  Oppiminen on aina kontekstisidonnaista ja edellyttää siten toimintaympäristön ja tilanne kohtaisten tekijöiden  ymmärtämistä. 

Oppijoiden  yksilöllisyyden ja  kulttuurisen  moninaisuuden  tunnistaminen  ja huomioiminen ovat tärkeitä oppimisessa  ja oppimisen ohjaamisessa kuten esimerkiksi  esteettömien sekä hyvinvointia ja osallisuutta edistävien oppimisympäristöjen rakentamisessa. Oppimisen ja ohjauksen ilmiö kytkeytyy kasvatustieteiden osa-alueista kasvatuspsykologiaan, kasvatusfilosofiaan ja didaktiikkaan. Tätä ilmiötä jäsentävät kasvatustieteiden keskeisistä käsitteistä pedagogiikan, oppimisen, oppimisen ohjaamisen, oppimisympäristöjen, inklusiivisen kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen käsitteet.



Pohdi millä tavalla oppiminen ja ohjaus -ilmiötä voidaan tarkastella edellä mainittujen osa-alueiden näkökulmasta? Valitse kasvatuspsykologian, kasvatusfilosofian tai didaktiikan osa-alue ja keksi siitä jokin esimerkki. Voit käyttää apuna Kasvatustieteiden kartan eri sisältöjä.