5. Kasvatus, yhteiskunta ja muutos

Kasvatus, koulutus ja oppiminen ovat  yhteiskunnallisia ilmiöitä. Ne ovat myös poliittisia kysymyksiä ja niillä on yhteiskunnallisia  tehtäviä. Yhteiskunnallinen koulutuspolitiikka, esimerkiksi valtakunnallisten opetussuunnitelmien laatiminen, sisältää valtakamppailua ja intressineuvotteluita. Kasvatus ja koulutus  sekä  ylläpitävät ja uusintavat että uudistavat  yhteiskuntaa.   Ne ovat sidoksissa kulttuurin ja yhteisöjen jatkuvuuteen ja muutokseen. Kasvatuksen ja koulutuksen käytänteet  liittyvät myös  vallitsevaan sosio-historialliseen tilanteeseen, kulttuuriin, politiikkaan, ideologioihin ja valtarakenteisiin. Nämä asettavat kasvatukselle yhteiskunnalliset ja rakenteelliset ehdot.

Kasvatus ja koulutus eri ikävaiheissa kytkeytyvät  politiikan, kulttuurin  ja  työelämän muutoksiin, aktiivisen kansalaisuuden ja yhteiskunnallisen osallisuuden reunaehtoihin  sekä aikuiskoulutuksen ja elinikäisen oppimisen mahdollisuuksiin. Keskeisiä ovat kasvatuskäytänteiden ja lapsuudessa, nuoruudessa, perheessä sekä työelämässä tapahtuneiden kulttuuristen muutosten väliset yhteydet. Kulttuurisia muutoksia ovat perhemuotojen monipuolistuminen, kasvatuksen ja ihmisen elämänkulun institutionalisoituminen, lasten ja nuorten oikeuksien vahvistuminen sekä kasvuympäristöjen  ja työelämän  osaamisvaatimusten  moninaistuminen ja nopea muuttuminen. Laajemmin muutokset  ilmenevät  yksilöllistymisenä, globalisoitumisena, elämäntapojen ja arvomaailman erilaistumisena sekä valinnanvapauden lisääntymisenä.

Kasvatus, yhteiskunta ja muutos -ilmiökokonaisuudessa  tutkitaan yhteiskunnan muuttuvia käytänteitä  ja  rakenteita,  jotka luovat mahdollisuudet ja asettavat reunaehdot kasvatukselle, koulutukselle sekä laajemmin koko sosialisaatioprosessille. Kasvatusta ja koulutusta  käsitellään  myös  ajallisuuden kautta, mikä avaa niihin menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden näkökulmat. Kasvatukseen, yhteiskuntaan ja muutokseen  liittyviä ilmiöitä tarkastellaan ja problematisoidaan tutkivalla ja kyselevällä otteella. Kasvatus, yhteiskunta ja muutos -ilmiötä pohjustavat kasvatustieteiden osa-alueista kasvatussosiologia, kasvatushistoria ja koulutuspolitiikkaa. Ilmiötä jäsentäviä käsitteitä ovat kasvatus, koulutus, inkluusio ja sosialisaatio.


Pohdi millä tavalla kasvatus, yhteiskunta ja muutos -ilmiötä voidaan tarkastella edellä mainittujen osa-alueiden näkökulmasta? Valitse kasvatussosiologian, kasvatushistorian tai koulutuspolitiikan osa-alue ja keksi siitä jokin esimerkki. Voit käyttää apuna Kasvatustieteiden kartan eri sisältöjä.